Friday, August 13, 2010

IFLA fredag

I dag har jag jobbat på fm och gått på föreläsningar på em. Föreläsningar i pluralis är att ta i. Jag var på OCLC Industry symposium. Jay Jordan, OCLC President & CEO pratade som VDar brukar om företaget, alla siffror, organisationsschema och de senaste produkterna. Lite tråkigt även om han försökte lätta upp det lite med en usel reklmfilm om vad de vill göra i framtiden. Det verkligt intressanta var Mike Teets, Vice President of Innovation, presentation. Jag vill ha hans jobb! De arbetar precis som jag tycker att vi borde göra: i en cirkel kring analys, sociala medier och mobila applikationer. De har gjort några riktigt bra apps. Fast det smartaste är att försöka få med WorldCat i andra applikationer som andra företag gör. De har också en "fråga biblioteket" funktion i Twitter: Ask4stuff. Tyvärr visar deras undersökningar att målgruppen grundstudenter (18-24 år) inte använder Twitter. De arbetar också med något som just nu kallas "Homework helper" som använder sig av maskinell sammanfattning av olika källor som webben och WorldCat för att generera en webbsida som startpunkt för ett forskningsarbete. De har jobbat kring tanken att nu är ofta biblioteket den sista länken i kedjan för att hitta information. Hur skulle man kunna göra för att göra biblioteket till den första länken? De har tankar kring att lägga in "Homework helper" i facebook t ex. Jag pratade lite med Mike efter hans presentation och han är intresserad av ett samarbete kring idéer. Enligt honom är det inget problem att vi inte tillhör OCLC. Utifrån landet , storleken på staden osv borde man kunna få ut vilka böcker (resurser) vi troligtvis har i våra samlingar. Det skulle vara kul att testa och se om det stämmer. Det skulle vara hur kul som helst om vi kunde samarbeta.
Resten av eftermiddagen ägnade jag åt att stjäla pennor från utställarna (till Preview room) och att titta på olika scannrar. De bläddrar och scannar böcker av sig själva. Om vi var gangsters kunde vi köpa en och göra all vår kurslitteratur elektronisk! maskinen kunde arbeta för sig själv i hemlighet i källaren.
Jag passade också på att titta på postrarna. Vissa har definitivt för mycket text och vissa har för lite. Precis som föreläsningarna hade presentationer med mest spännande titel minst innehåll och tvärt om.
Flera gånger om dagen råkar jag stöta på Lars B. Det är underligt att vi ses här hela tiden och hemma i Lund inte alls. Jag sa till honom att jag tycker att han gör ett bra jobb. Det är mycket folk från UB här och en del från nätverket. Kul!
Nu kastar vakterna ut mig.

No comments: