Sunday, August 15, 2010

IFLA söndag

Nu har vi packat ihop vår lilla disk, sagt adjö till våra kollegor från Lundsrtöm event och stängt Preview room. Det känns lite tomt. Den sista presentationen jag tänkte gå på har blivit inställd så nu driver jag omkring och väntar på Closing session.
Under förmiddagen har jag varit på flera intressanta fördrag. Professor Chu har gjort en undersökning av hur sociala media används i bibliotek som var mycket intressant. Tyvärr är hans artikel inte tillgänglig via nätet så jag får skriva till honom när jag kommer hem. Aziz från Nanyang technical university pratade en något svårförstålig engelska. Fast här känns det som att det är bättre än en helt förrvirrad tolk. Det intressanta med hans presentation är om vi kan jämföra oss och kanske skapa kontakt? Det skulle vara kul.
Ibland känns det hårt att vara svensk. SIDA har tidigare bekostat en kurs för IFLA som gjort det möjligt för bibliotekarier i Asien och Oceanien att få stipendium till en måndads kurs i ny teknik, sociala medier etc. De pengarna har dragits in. Nog har väl Sverige råd till detta? Det känns minst sagt snålt med tanke på det mervärde det har gett de deltagande bibliotekarierna och deras länder.
Mari Aaltonen från Finland berättade om ett projekt de haft kring läsplattor. Det var verkligen intressant. Det görs också spännande saker på nationalbiblioteket i Oslo Jingru Hoivik berättade om hur de arbetar med mobila applikationer. Så spännande saker man kan göra om man är tekniker!
En föreläsning handlade om QR-taggar som man kan scanna med mobilen och sedan få mer information. Är det inte något vi borde göra med våra e-böcker? QR-taggar på boxen i hyllan ger direkt tillgång till fulltexten. Det borde vi diskutera.
Det är verkligen kul att se vad som händer på andra ställen i världen. Jag har fått massor av nya idéer på vad vi skulle kunna göra och så här mellan två verkligheter (IFLA och arbetet på Studiecentrum) är allt ännu möjligt.

No comments: