Wednesday, August 11, 2010

IFLA onsdag

Min käre make lurade i mig att det skulle vara massor av talare som ville lägga in sina presentationer de första dagarna. Svante räknade ut att det troligen är 392 talare här på IFLA. Vi svettades något inför tanken. Idag har 45 personer lagt in sina presentationer hos oss. Under tiden svär teknikerna i salarna för att talarna kommer direkt dit med sina USB-minnen. Nu är vi trötta på att vänta så i morgon har vi delat dagen så jag går på föreläsningar på morgonen och jobbar som "Preview desk manager" på eftermiddagen. Alla på Congrex har så tjusiga titlar så Svante och jag vill inte vara sämre. Dessutom känner jag ett behov av att hotta upp mitt CV. Preview desk manager låter bättre än volontär, eller hur? I dag var stora invigningen och det var kul att se ca 3000 bibliotekarier rocka loss till ABBA-musik.
Vi har världens bästa tekniker till hjälp. Idag lagade han en telefon till en Brasiliansk deltagare. Ryktet sprider sig så vi hjälper till med allt möjligt utskrifter, kopior, nedladdning av foton och inloggning på trådlösa nätverket. När man går omkring på konferensen iklädd de blå volontärströjorna kommer det hela tiden fram folk och ber om hjälp. Idag kom en stor afrikansk man fram när jag rusade från fikan och frågade om jag inte kunde ge honom lite av min energi. Så han fick en stor kram och vi fick båda ett gott skratt.

No comments: