Saturday, August 14, 2010

IFLA lördag

På förmiddagen har jag "bevakat" Preview room men på eftermiddagen kunde jag vara med på session 139, Library buildings. Ni skulle varit med. Det var många inspirerande bilder på olika bibliotek. Jag fick en genomgång i rasande fart över nybyggda bibliotek i Barcelona med omnejd. Förhoppningsvis kan vi hitta bilder på dem när jag kommer hem. Det var en omtumlande upplevelse att få en föreläsning simultantolkad. Föreläsaren började med att säga att han skulle prata långsamt så att tolkarna skulle hinna med. Sedan började han läsa ur sitt papper fruktansvärt fort. Jag hörde tolken säg ähum mmm mmm innan han hann formulera första orden. Det måste stämma det jag alltid trott att man kan prata mycket fortare på spanska än på engelska. Innan tolken hunnit säga namnet på biblioteket hade föreläsaren redan bytt powerpoint. Jag fick en fnissattack och upptäckte at alla på podiet tittade på mig för de hade inte en aning om vad föreläsaren sa. Nästa föreläsning var om en ombyggnad av John Harvard Library Southwark London. Det var arkitekten och den ansvarige bibliotekarien som presenterade tillsammans. De hade verkligen lyckats göra ett sjabbigt gammat bibliotek till ett ljust och välkomnande. Andreas Degkwist höll ett ganska teoretiskt föredrag om vad biblioteksbyggnader som sådana säger om sin användning. Han pratade om den nya sortens bibliotek som det 3:e rummet och hur detta skall gestaltas i själva byggnaden. Det var ett mycket intressant föredrag som fick mig att vilja åka till Cottbus och se biblioteket. Biblioteket är faktiskt ett studiecentrum till en teknisk högskola! Nästa resa för oss på Studiecentrum?
Det känns inte som att det är lördag idag. Jag lever helt inne i en liten IFLA-bubbla.

No comments: