Thursday, August 12, 2010

IFLA torsdag

På fm i dag har jag lyssnat på keynote med Henning Mankell. Han är en mycket bra talare, fakta, känslor och en uppmaning till oss att arbeta för att alla skall lära sig läsa och skriva. Sen rusade jag iväg för att lyssna på sessionen om "Preservation and sustainability." Jag ville veta mer om British library's lagerbyggnader. De två nya är helt automatiserade och luften innehåller mycket lite syre vilket gör att det inte kan brinna i materialet. Så borde UBs gamla samlingar skötas. Före föredraget om BL var ett otippat föredrag om "Fossil depletion and library economy" av Kjell Aleklett. Det handlade mycket lite om bibliotek och väldigt mycket om ekonomins koppling till fossila bränslen och var otippat intressant även om jag inte tror på att kärnkraft är vår räddning vilket Aleklett tycks tro. Sen rusade jag till en annan sal för att höra lite om web2.0 men tyvärr missade jag det fördraget och istället hamnade jag på en session om "Metropolitan Libraries with Public Libraries". Martin Gomez Los Angeles Public Library pratade om de stora nedskärningar biblioteket genomgått och vilken strategi de kommer att ägna sig åt i framtiden. De tänker fokusera på lärande framför allt mot barn från problemområden där det inte finns några skolbibliotek. Det föredrag jag sett fram emot: "Oases of innovation: uncovering innovation in even the most unlikely places" visade sig vara två glada tekniker i 30-års åldern från USA som med pengar från Gates stiftelse försökte lära bibliotekarierna i Ukraina hur de skulle arbeta. Borde inte någon från Ukraina kommit och berättat? Det kändes lite som om DDG skulle berätta om vår verksamhet ... hemska tanke! De visade en bild av ett underbart litet hus på landsbyggden och ondgjorde sig över hur hemskt detta bibliotek såg ut. Jag tyckte det såg hur mysigt ut som helst. För mitt inre såg jag hur jag om jag arbetar mycket längre kommer att drabbas av glada tekniker som skall tala om för mig hur jag skall utföra mitt arbete. (domedagsmusik in här)
A pros på tekniker: en av de yngre från Congrex kom förbi och ondgjorde sig för vår tekniker över en dator som blivit sabbad. Hans kommentar var obetalbar: " Alla här är ju typ 40+. Vem av dem skulle göra något sånt?"
Att gå på seminarier här på IFLA är spännande. De titlar som verkar bra är det inte och ointressanta titlar kan innehålla spännande saker.
På eftermiddagen har jag arbetat hårt, dvs det är hårt att inte somna när man har så lite att göra och måste sitta på sitt pass. Nu står jag och skriver det här medan de andra delegaterna minglar runt omkring med vinglas i händerna mumsande på plockmat med skaldjur.

No comments: